Home / Güncel / İthalatın röntgeni çekildi

İthalatın röntgeni çekildi

Linkedin

Türkiye’nin ‘yumuşak karnı’ cari açığı tetikleyen ithalatın ilk kez haritası çıkarıldı. Yapılan çalışma ile Türk sanayinin ithalata bağımlılığı ortaya çıktı. Türkiye’nin ithalatı 2011’de tüm zamanların en yüksek seviyesine çıkarak 240.8 milyar dolar oldu. Türkiye’nin elde ettiği 135 milyar dolarlık rekor ihracatı, 58.2 milyar dolarlık ara ve yatırım malı ithalatı sayesinde gerçekleştirdi. 100 dolarlık üretim için 43 dolarlık ara ve yatırım malı ithal edildi. Geçen yıl Türk sanayinin imalatının ithalata bağımlılık oranı yüzde 40’tan yüzde 43’e çıktı. 2011 yılı ithalat rakamlarını değerlendiren Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, “İhracatımız rekor kırdığı için ne kadar mutluysak, ithalatımızın kırdığı rekordan da o kadar rahatsızız. Bu konuda çok ciddi ve somut çalışmalar yapıyoruz” diye konuştu. İthalatın rekor kırdığını belirten Çağlayan, “Ama ben devlet olarak ithalata yasak getiremem” dedi. Türkiye, geçen yıl 240.8 milyar dolar ithalat yaptı. Bakan Çağlayan, bu rakamın 40 milyar dolarının ‘ithal malı’ hayranlığına harcandığını söyledi. Çağlayan “İthal mal almayın diyemem ama yazık değil mi bu paraya” dedi. Çağlayan, en çok ithalat yapılan ilk 10 ülkenin Rusya, Almanya, Çin, ABD, İtalya, İran, Fransa, Hindistan, Güney Kore ve İspanya olduğunu aktardı. 2011 yılında 65 bin 323 firmanın ithalat yaptığını açıklayan Çağlayan, şunları söyledi: “Bunların 32 bin 793’ü 100 bin dolar ve altında ithalat yapmış olup, bunların gerçekleştirdiği toplam ithalat değeri ise sadece 864 milyon dolardır. Sadece 59 firmamız, 500 milyon doların üstünde ithalat yaptı ve bunların gerçekleştirdiği ithalat değeri ise 96.7 milyar dolar oldu.  İthalatımızın yüzde 40’ını sadece 59 firmamızın ithalatları oluşturdu. Bu 59 firmanın ikisi kamuya, kalan 57’si ülkemizin en büyük özel sanayi  firmasına ait. İthalatın yapısına bakıldığında, Türkiye’de üretimi hiç olmayan veya çok az olan mallar ile Türkiye’de üretilen ancak talebi tam olarak karşılamayan mallar bulunduğunu anlatan Çağlayan, Türkiye’de hiç üretimi bulunmayan veya üretimi yetersiz olan ürünlerde Ekonomi Bakanlığı ve diğer bakanlıkların çok sayıda çalışma yaptığını, bunların başında Girdi Tedarik Stratejisi (GİTES), yeni teşvik sistemi ve doğrudan yabancı yatırımların geldiğini söyledi. Çağlayan, amaçlarının bu kapsamdaki ürünlerin Türkiye’de üretim olanaklarını geliştirmek için gerekli yatırım ortamını oluşturmak, Türk yatırımcıları bu alanlara yönlendirmek ve yabancı yatırımcı çekmek olduğunu da kaydetti. Ara malında aslan payı iç tüketimin Çağlayan, Türkiye’nin 2011’da yaptığı ara ve yatırım malı ithalatı ile ilgili şu bilgileri verdi: “Buna göre 210.4 milyar dolarlık ara ve yatırım malı ithalatının yalnızca yüzde 28’lik (58.2 milyar dolar) kısmı ihracata giderken, bu ithalatın yüzde 72’lik aslan payı yurtiçi tüketime gitti. Türk sanayisi yaptığı ara ve yatırım malı ithalatını esas olarak iç pazara yönelik yaptığı üretimde kullanıyor. Buna karşılık Türk sanayisi, ihracatta kullandığı 58.2 milyar dolarlık ara ve yatırım malı karşılığında 135 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirmiştir.” Çağlayan, 58.2 milyar dolarlık ara ve yatırım malı karşılığında, ihracat yoluyla 76.8 milyar dolarlık katma değeri Türkiye’ye döviz olarak geri kazandırdığını söyledi.

İthal ürün hayranlarının ülkeye zararı 40 milyar $ Toplantıda ilginç veriler ortaya koyan Çağlayan, Türkiye’de yeteri kadar üretilen tekstil, ayakkabı, 1.500-3000 cc arası ticari araç, 1.600 cc’lik otomobil, mobilya, beyaz eşya, gömlek, sabun gibi ürünlere 40 milyar dolar harcandığını açıkladı. Çağlayan “Kimseye ithal mal almayın diyemem. Ama bu tür
ürünlerde iş, bizden çok tüketicilere ve üreticilere düşüyor. Çünkü bir ürünün bizde üretildiği halde ithal edilmesinin
nedeni tüketicinin tercihi. Yani ithal ürün ya ucuz olduğu için ya da daha kaliteli kabul edildiği için tercih ediliyor.
‘İthal mal daha kalitelidir’ algısının yıkılması gerekiyor. Bunlar bizde yok mu? Alası var. Hatta bazıları bizde üretilmiş
ve ihraç edilmiş ürünler. Bu para sizlerin parası, yazık değil mi?” dedi.

About img

Check Also

Kardem Tekstil moda devleri için Mimaki TS55-1800 ile üretim yapıyor

LinkedinDünyaca ünlü markalara konfeksiyon üretimi yapan Kardem Tekstil, dijital baskı avantajlarına Mimaki’nin fiyat/performans odaklı TS55-1800 ...