Home / Manşet / Araba Gelecekte Daha Fazla Tekstil Giyecek

Araba Gelecekte Daha Fazla Tekstil Giyecek

Linkedin

ArabaAlman Tekstil Araştırma Kurulu verilerine göre bugün ortalama bir araba 30 kiloya yakın tekstil bulundurmaktadır. Hafiflikleri ile yüksek performanslı ve akıllı elyaflar,iplikler ve kompozit materyaller rahatlık, akustik ve güvenlik konusunda kullanımları artmaktadır.

İsveçli Oerlikon Grup’un, Oerlikon Sentetik Elyaf Bölümü, kaliteli endüstriyel iplikler üretmek için yüksek kaliteli çözümlerle geleceğin pazarını oluşturdu. Bu yıl Frankfurt’ta 4 ile 7 Mayıs tarihleri arasında düzenlenen Techtextil’de, endüstriyel elyaf, iplik ve dokunmamış kumaş üreticisi Oerlikon Barmag ve Oerlikon Neumag yer aldı.

Endüstriyel tekstillerin pazarı farkedilir düzeyde artmaktadır ve otomotiv üretimi bir numaralı tüketim alanıdır. Commerzbank’ın 2014 yılında yaptığı çalışmalardan bazı rakamlar şöyle; bilgilere göre endüstriyel tekstiller

(dokunmamış kumaş ve kompozitler hariç) için global pazar, 2012 yılında 22 tonluk üretimle toplam 133 trilyon dolardı ve 2018’de 160 trilyon dolara çıkacağı düşünülmektedir. 2010 yılında yüzde 17 pazar payı olan otomotiv sektörü 2012 yılında yüzde 23’e çıktı ve sektördeki ikinciliği aldı. Bu arada sıralama önemli ölçüde değişmemiştir. Otomobil endüstrisindeki ana beklentiler ağırlığı azaltma ve üretimi arttırma olduğundan tekstil sektöründe gelişmeler görülmektedir. Tekstil Araştırma Kurulu’nun 2012’deki rakamlarına göre Almanya tek başına otomobil sektöründen 4 trilyon kar sağlayan ve toplam yaklaşık 10.000 çalışanı olan 50 orta ölçekli üretici bulundurmaktadır. Bugün araba tavanları, gövde parçaları ve düğmeler ve çalıştırma elemanları gibi iç parçalar, endüstriyel tekstillerden üretilmektedir. Ayrıca araştırma laboratuarları, arabalarda kullanılmak üzere akıllı tekstil üretimi konusunda çalışmaktadır.

Emniyet Kemerleri İçin Yüksek Teknoloji

Araştırmalar tamamen yeni ürün üretimine odaklanmamaktadır. Otomobil sektöründeki fazla fiyatlar ve rekabet baskısı nedeniyle, etkin üretim ve otomobil üretiminin maliyeti konusuna odaklanılmaktadır. Sentetik elyaflar  için iplik üretim ve tekstüre sistemleri konusunda lider Oerlikon Barmag farklı kuvvetlere sahip ürünler üretmektedir. Bu emniyet kemerleri için iplik üretimi ile başlar. Ayrıca yüksek teknoloji gerektirir: kumaş yapısı kullanan insanları sıkmamalıdır, çünkü çarpma sırasında yaralanmalara sebep olabilir. Dahası bu kumaşlar vücuda uygulanan kuvveti azaltmalı veya geciktirmelidir. Bu prensiplerden yola çıkarak, lifler birbirine karşı durup istenilen özellikleri kazanır. Uzamaya maruz kalan kemerler eski koruma performansına kavuşamayacağından tekrar kullanılmamalıdır. Remscheid’deki Oerlikon Barmag’ın Geliştirme Bölüm Başkanı Ulrich Enders “Kemer üretimi, hav oluşmama, boyanabilirlik ve mükemmel paket oluşumu gibi zor gereklilikleri yerine getirmelidir” dedi. Bunlar yüksek mukavemetli etkin üretim için 8 uçlu makine ve lint free 1.500 deniere kadar PET iplik kullanımı ile mümkündür. Bunu sona erdirmek için, Tek Filament Katmanı teknolojisi, 5 çift ısıtılmış godet kullanarak lifleri ayrı ayrı ısıtıp ve çekip hassas bir iplik üretim hattı garanti eder.  Ayrıca yeni WinFors sarıcı, eşit sarılmış paketler oluşmasını sağlar. Bu, yüksek filament kalınlıkların uygun, dönen cam mili sistemidir. Ek olarak pajet boyunca yüksek dereceli aktarım güvenilirliği ve sabit filament özellikleri, test edilmiş ve denemiş eş zamanlı iplik yakalama sistemi ile sağlanır. Oerlikon Barmag’da endüstiyel iplik uygulama teknolojileri konusunda kıdemli uzman Stefan Becker “Emniyet kemeri üreticileri ile yapılan işbirliği, makinelerimizin bu sektörün ihtiyaçlarına cevap verdiğini gösterdi. Bu birliktelik ile ileriki süreçleri geliştirmek için filamentlerin karışma sorununu optimize etmek için çözümler araştırıyoruz” dedi.

Hava Yastıkları İçin Daha Fazla Polyester

Yukarda tanımlanan makine teknolojisi, polyester veya polyamitten üretilen ince hava yastıkları içinde mükemmeldir. Bu konuda dayanıklı polyester elyaf  üç kat daha pahalı olan polyamite bir alternatif haline gelmektedir. Stefan Becker, “Son zamanlarda müşterilerimiz hava yastıklarını naylondan üretmektedir. Hava yastığı uygulama alanlarının artışı ve yaya hava yastıkları ve perdeler gibi daha büyük sistemler daha ucuz olan polyestere ilgiyi arttırmaktadır” dedi. Bu arka plana karşı, üreticilerin az maliyetle üretim yapması oldukça zordur. Bu noktada Oerlikon Barmag teknolojileri paha biçilmez bir katkı sağlar: 12’ye kadar ancak özel durumlarda 16’ya kadar çıkabilen sayıda polyester filamenti özel iplik üretim paketleriyle üretilebilir. Burada teknoloji sadece yüksek üretkenliği ve az enerji kullanımıyla değil aynı zamanda kesinliğiyle de başarı göstermektedir. Sonuç olarak hava yastıkları ince filamentlere ve özel kumaş yapısına sahiptir ve bu nedenle sürtünmeye karşı daha duyarlıdır. Sistemin tasarımı, bu özel iplik rehberlerini temin eder. İplik üretim makineleri yüksek standartta hava yastığı üretmek için gerekli her şeyi bulundurmaktadır. Hava yastıklarının görünümü otomobilde kullanılan diğer tekstillerden farklıdır ve arabada bulunan kişilere en iyi derecede koruma sağlamak zorundadır. Bu koruma dünyanın hiçbir yerinde hiçbir iklim koşulunda kullanım ömrü boyunca azalmamalıdır.

Lastik Kordon İplikler Korumaya Yardım Eder

Dünya’da iki adet üreticisi bulunan yüksek modüllü düşük çekmeli (YMDÇ) iplikler, Oerlikon Barmag tarafından üretilmektedir. Bu polyester ürünler lastik kordon üretiminde kullanılmaktadır. Elastik yapılarını koruyarak yüksek derecede yırtılma direncine sahiptirler ve sıcaklık ve boyut değişimine karşı stabil kalırlar. Yoldaki sürtünmeden dolayı ısındığında ya da yetersiz derecede yandığında lastiğin şeklini koruyacağından emin olmak gerekir. Kordon kumaşlar, bükümlü yüksek modüllü düşük çekmeli filamentler ve lastiğin 200 santigrad derecede birleştirilmesiyle oluşur. Kumaş birçok lastik katmanı arasında yer alır ve bütün araba lastiklerini yol üzerinde sabitler.

EvoQuench YMDÇ sistemleri bu ipliklerin üretimi için tasarlanmıştır. Bu teknoloji üreticiye yüksek miktarda filamentle üretim ve bireysel ipliklerin kalitesinin arttırılmasını sağlar. Aynı zamanda özel hava akışı büyük miktarda tasarruf sağlar: hava tüketimi yüzde 65 azalırken,  enerji kullanımı çapraz akışlı soğutma sistemlerine göre yüzde elli azalır. Oerlikon Barmag sistemi etkin bir kullanım sağlar ve böylelikle diğer makinelerden yüzde 20 daha az enerji kullanır. Sonuç olarak bu üretim maliyetlerini gözle görülür biçimde azaltır. Andreas May ” Şuan da 7.5 cN/dtex mukavemetin üstünde, daha fazla boyutsal kararlılığa sahip yeni nesil YMDÇ iplikler üretme konusunda çalışmalar yapmaktayız. Bu demek oluyor ki  daha az iplik üretimiyle daha hafif lastikler mümkün olacak ve bu yüzden dönme direnci ve yakıt tüketimi azalacak” dedi.

YMDÇ ve YM (yüksek mukavemet) iplikleri, yüksek çekme mukavemeti ve orta derece çekme ile fan kemerlerinde ve çoraplarda kullanılmaktadır. Dahası yüksek mukavemetli iplikler yüzde 4 düşük çekme ile araç tentelerinde ve yüzde 1,5 süper düşük çekme özellikleri ile de üretilebilir. Her iki konseptte 6 ile 8 uçlu ya da 12 ile 16 uçlu sistemlerle üretilebilir.

Koltuk Döşeme Ve Daha Fazlası İçin Boyalı Poy

Dahası Oerlikon Barmag otomobil için POY iplik çözümleri sunar. Dinamik karıştırma prensibinin 3DD karıştırıcısı,  tekstil ipliklerini üretim sırasında boyar.  Boyanmış POY hava tekstüre yöntemiyle iplik haline getirilir ve koltuk kaplamada, tavan da ve kapı kılıflarında kullanılır. Üç boyutlu yüksek derecede etkin karıştırma prensibi, boya konsantrelerinde, polymer eriyikleri içindeki eklerin ve doldurucuların dağıtımını sağlar. Küçük miktarlar ve 1:100 oranına sahip akışkanlığa sahip ek maddeler bile homojen olarak karıştırılabilir ve dağıtılır. Karıştırıcı ayarları farklı uygulamalara adapte olabilirken karıştırıcı hızı gibi önemli performans parametreleri hedef durum için uygun halde ayarlanabilir. Bu yüzden patentli sistem, yüksek kaliteli ürün üretilirken esnekliğin artmasını sağlamaktadır.

Akıllı Tekstiller Araçlarda Zekice Hareket Eder

Araba tekstillerinin geleceği hafif yapı oluşumu için karbon elyafla kuvvetlendirilmiş plastik kullanımıyla kısıtlanamaz. Tekstil araştırma laboratuarları araç içi kullanımlar için akıllı tekstiller üzerinde çalışmaktadır: koltuklardaki ısıtma ve soğutma sistemleri için görünmez elektrik iletebilen kumaşlar, el hareketlerini dişli kaydırma sinyallerine çevirebilen hassas tekstil panelleri, yeri belirlenmiş yönlerde LED aydınlatmalı iplikler ve sürücüdeki yorgunluk ve stres gibi durumları belirlemek için tekstil sensör sistemleri. Ses izolasyonu için araştırmacılar köpüğü geri dönüştürülebilir dokunmamış kumaşlarla vd bloke edilmiş testillerle değiştirme konusu üzerinde çalışmaktadırlar. Doğadan alınan bazı fikirler: özel elyaf birleşenleri söylenene göre yırtılma karşısında kendini onarır bu daha çok kırılan kemiklerin kendilerini aynı doğrultuda onarmalarına benzemektedir.

About editor

Check Also

Aksa Akrilik, sürdürülebilirliğin yol haritasını çizdi

LinkedinTürk hazır giyim sektörünün prestijli organizasyonlarından biri olan ve bu yıl 15’incisi düzenlenen İstanbul Hazır ...