Home / Genel / TEMSAD, Özbekistan yolunda

TEMSAD, Özbekistan yolunda

Linkedin

TEMSAD, bünyesinde bulunan 193 üyesinin menfaatleri doğrultusunda yurt içi ve yurt dışındaki etkinliklerine ara vermeden devam ediyor. TEMSAD’ın yeni hedefi son yılların tekstilde parlayan ülkesi Özbekistan oldu. TEMSAD Dış ilişkiler koordinatörlüğünde gerçekleşen etkinlik; Özbekistan Tekstil Endüstri Yönetim Derneği ile işbirliği yapılarak organize edildi. Dört gün süren etkinlik Taşkent’te başladı, Buhara’da sona erdi. Yolculuğumuzun ilk durağında Taşkent’teki Braga Hotel’e yerleştik. Ertesi sabah erken saatlerde entegre bir tesisin boyahane bölümünü ziyaret ettik. Sahibi Türk olan BEST GROUP tekstil firmasında teknik incelemelerde bulunuldu. Boyahanenin günlük kapasitesi 25 ton. 200 çalışanı var. Makine parkurunun tamamına yakını Türk malı. Orhan Acar bizi çok sıcak karşıladı. Özbekistan’da çalışma şartlarının çok rahat olduğunu, hiçbir zorlukla karşılaşmadıklarını söylüyor. Ayrıca BEST GROUP firma sahibi Orhan Acar’ın ev sahipliğinde yapılan bu ziyaret ile sektörün Özbekistan’daki güncel durumu hakkında bilgi alışverişinde de bulunuldu.

“HEM KARZ(KAR), HEM DE FARZ”

Öğleden sonra “Özbekistan Tekstil Endüstri Yönetim Derneği” ile birlikte organize edilen Özbekistan – Türkiye Textile Machinery Technology B2B Opportunities Workshops’un Taşkent bölümü gerçekleştirildi. İlgili toplantıya UZTEXTILEPROM üyesi 25 firma iştirak etti. Workshop’a Türkiye’nin Taşkent Büyükelçisi Mehmet Süreyya ER de katıldı ve Türkiye ile Özbekistan arasındaki ilişkiler hakkında bilgiler verdi. M. Süreyya ER; “Türkiye ve Özbekistan Cumhurbaşkanları çok yakın iki dost. Biz de elimizden geldiğince ilişkilerimizi sağlam tutuyoruz. Özbek Cumhurbaşkanı Şevket MİRZİYOYEV’in söylediği gibi münasebetlerimizi ve ticaretimizi geliştirmek “HEM KARZ, HEM DE FARZDIR” diyoruz. Geçen yıl ticaret hacmimiz 2 Milyar$ oldu. Hedefimiz 5 Milyar $ seviyelerini geçmesidir. Biz sizin yapacağınız tüm faaliyetlerde yanınızdayız. Her türlü yardıma hazırız, bu bizim görevimizdir“ dedi. Workshop’ta Tekstil Endüstri Yönetim Derneği Başkanı da Özbekistan tekstili ve Türkiye ile ilişkiler hakkında bilgiler verdi. TEMSAD adına Başkan Yardımcımız Numan Gürel dernek hakkında kısa bilgiler verdiler. 193 üyemizin olduğunu, ITMA Barselona Fuarına hazırlık nedeniyle gelemeyen firmalarımızın olduğunu söyledi. Özbekistan’a tekstil makine ihracatımızın 52 Milyon $ olduğunu ve dünyada üçüncü sırada yer aldığını belirtti. Daha sonra da toplantıya katılan makine üreticilerimiz BENEKS, SERTEKS, ALKAN MAKİNA, GES ELEKTRONİK, DEMSAN, FORMAK, OPTİMUM DİJİTAL VE PLATİNİUM (EFFE) Temsilcileri kendilerini ve ürettikleri makinelerini tanıtıcı konuşmalar yaptılar. Daha sonra da ikili görüşmelere geçildi. Akşam yemeğimizde Büyükelçimiz Mehmet Süreyya ER ve Özbekistan Türkiye İş Adamları Derneği Başkanı ve Eski Taşkent Ziraat Bankası Genel Müdürü Ercan BULUT beyefendiler de bizlere eşlik ettiler.

02 Mayıs’ta ikinci workshop için erken saatlerde trenle Semerkand’a yolculuk başladı. Semerkand Özbekistan’ın ikinci büyük kenti. Taşkent gibi altyapısı sağlam, derli toplu bir şehir. Özbekistan’ın nüfusu 30 milyon civarında. Yatırım Ofisi’ndeki toplantıya 15 firma katıldı. Özbekistan’da yatırım yapacak girişimcilere tanınan kolaylıklar ve teşvikler anlatıldı. Yine Başkan yardımcımız Numan Gürel derneğimizi tanıttı. Yine firmalarımız tek tek kendilerini ve makinelerini anlattılar. Daha sonra ikili görüşmelere geçildi. Çok faydalı görüşmeler gerçekleştirildi.

BUHARA’YA YOLCULUK

Akşam yemeği sonrası ise, Buhara’ya hareket ettik ve geceyi Buhara’da geçirdik. Programın Buhara kısmında UZTEKSTILPROM Buhara Temsilcisi, Izatullo YUNUSOVICH’ in rehberliğinde öncelikle MERGANTEKS firmasının üretim tesisleri ziyaret edildi. MERGANTEKS’in üretim süreçlerine ve ihtiyaç duydukları makinelere dair detaylı bilgiler alındı. Buhara’lı bir Türkmen olan Dr. İbrakhim Khamrayev’e ait geniş bir alana yayılan entegre bir tekstil işletmesi. Bizi çok sıcak ve heyecanla ağırladı. Bize geleneksel Türk misafirperverliğini gösterdi. 1000 civarında çalışanı var.

MERGANTEKS ziyaretimizden sonra MASHHAD BUKHORO TEXTILE firmasına geçilmiştir. MASHHAD BUKHORO TEXTILE firma sahibi Kakhramon BAROTOVICH ile birlikte üretim süreçleri hakkında bilgi alındı. Tesiste teknik incelemeler ile ihtiyaçlar yerinde tespit edilmiştir. Firma ziyaretlerinin akabinde İpek Yolu’nun kalbi olarak tabir edilen Buhara eski şehir merkezine geçildi. Burada tarihi yapılar ve kervansaraylar ziyaret edildi. Buhara kent ziyareti sonrası MERGANTEKS firma sahibi Ibrakhim beyin özel yemek davetine iştirak edildi. Yorucu bir tren yolculuğu sonrası tekrar Taşkent’e döndük.

SEKTÖRÜMÜZÜN ÖNCÜ BİRLİKLERİ

Dolu dolu geçen Özbekistan seyahati ve iş görüşmelerinin çok faydalı geçtiğini mutlaka söylemeliyiz. TEMSAD’ın çok faydalı işler yaptığını, doğru tercihlerde bulunduğunu söylemeden edemeyeceğim. Bununla beraber Özbekistan ziyaretimizin sorunsuz ve sıkıntısız geçmesindeki en büyük etken buraya önceden gelmiş ve kendini kabul ettirmiş firmalarımızdan BENEKS ‘in sahibi Hüseyin Birben’dir. Bize her türlü yardımı ve desteği verdikleri için kendilerine teşekkür etmeliyiz. Onlar bizim tekstil makine sektörümüzün öncü birlikleridir. Yurdumuz insanının girişimci ruhunu, çalışkanlığını ve azmini tekrar tekrar gözlemledik. İnsanlarımıza fırsat ve destek verildiğinde ne kadar güzel şeyler yapabileceğine şahitlik ettik. Edindiği bilgi birikimi ve tecrübesinin ne kadar işe yarayabildiğini gözlemledik. Gittiğimiz her yerde gördük ki biz dışarıdan çok daha farklı gözüküyoruz. Özbekistan’da tekstil geleneksel yöntemlerle yapılıyor. Bizim 1990‘lı yıllardaki üretim şeklimiz gibiler. Bilgiye açlar. Bunu iyi kullanırsak bu pazardan daha büyük pay alırız diye düşünüyorum. Hiç boş bırakmaya gelmez. Çünkü bir başkası sizin yerinizi çok çabuk doldurabilir. Çinliler ülkede cirit atıyor. Burada önemli olan kardeş pazarı başkalarına bırakmamak. TEMSAD Başkan Yardımcımız Numan Gürel; “En son 1998 yılında gelmiştim. 21 yılda çok şey değişmiş” diyor. Evet çok şey değişmiş, ama değişimin önündeki engelleri kaldırarak biz de değişime ayak uydurmalıyız. Umarım yüz yıllık Sovyet Baskısı sonrası düştükleri manevi boşluk yanlış bilgilendirmelerle, dogmatik düşüncelerle doldurup dini inançlarını hurafelerle geriye, çok geriye götürüp boşluğa düşmezler.

About Ali Erdem

Check Also

Modern ısıtmalı godede Nesnelerin İnterneti

LinkedinRetech ITMA 2023’te sürdürebilir ısıtmalı godelerin başarılmasındaki yenilikleri ortaya koyuyor Enerji tasarruflu motorlara ve enerji ...