Home / Manşet / Tekstil pazarının istekleri ve dijital teknoloji arasındaki mesafe kapanıyor

Tekstil pazarının istekleri ve dijital teknoloji arasındaki mesafe kapanıyor

Linkedin

tekstil-pazariTekstil sektörü dünyadaki en geniş sektörlerden biridir ve çok gelişme göstermiştir. Tekstil baskı sektörü yıllık bazda dünya çapındaki materyal hacminin 30 milyon yard’ını temsil etmekte. Dijital mürekkep jetli baskı şimdiden reklam grafikleri endüstrisi dünyasında bir etki bıraktı ve hızla değişen endüstride bir beklenti haline geldi. Onu tekstil baskı sektörünü de etkilemekten ne alıkoyuyor? Endüstri verileri gösterdi ki dijital baskıdaki 10 yıllık gelişme sonucunda tekstil baskı sektörünün sadece yüzde 2’si dijital olarak üretilmiştir. Bu artış önemli bir soru doğurdu: Dijital tekstil üretiminin hala bir niş pazar o lmasının s ebebi n edir? A yrıca t ekstil endüstrisini etkileyen trendler ve engeller nelerdir? Tekstil pazarının özellikle de moda sektörü incelendiğinde pazarın ihtiyaçlarının değiştiğine tanık oluyoruz. Burada renklerin çeşitlilik kazanmasına ve daha hızlı bir tasarım yapılmasına yönelik beklentiler oluşuyor. Tekstil tasarımcıları üretime olan yaklaşımlarını etraflıca düşünüyorlar. Spor giyim, moda ve hatta mobilya döşemeliği gibi sektörlerde dahil tüm pazar stillerini sunuş şeklini değiştirmektedir. Bugünün hızlı dünyasında stiller ve trendler sürekli olarak değişmektedir. Bu nedenle modanın bu kısa ömründe üretim hatlarının hızlı olarak üreyim yapması beklenmektedir. Bu hızlı moda trendine cevap olarak ve seri üretimden kitlesel tasarıma geçilmesiyle dijital tekstil üretimi hem ev tekstili hem de giyim sektörü için maliyet etkin bir seçenek olmaya başlamıştır. Daha sonra tekstil baskı mağazaları, maliyeti ve tüketimi minimize ederken yeni ve yenilikçi baskı kumaşları üretme yılları bulmaya zorlanmaktadır. Tekstil pazarında dijital baskı yeni sayılabilecek bir teknolojidir ancak geleneksel baskı süreçlerine birçok yarar sağlamaktadır. Baskıda iki şekilde uygulama imkanı vardır: Birincisi numune üretimi, ikincisi ise üretim yapmaktır. Numune oluşumunda dijital baskı hemen sonuç verir, zaman ve para korunumu yaparken tasarım ile renk seçimlerinde büyük bir esneklik sağlar. Bir üretim aracı olarak kimyasal ve boya boşaltımı olmadığından envanter tüketimini minimize eder, maliyeti azaltır ve kitlesel tasarım imkanı verir. Tekstil’deki dijital baskı bugün çoğunluklu olarak boya süblimasyon yoluyla polyester kumaşlar üzerine yapılmaktadır. Ancak kısa süreli dijital baskı üretiminden yararlanabilecek daha fazla uygulamalarda vardır. Doğal liflerden üretilmiş kumaşlar ve karışım kumaşlar da dijital baskı ile işlenebilir. Kumaşlar, mürekkep renkleri ve meydana getirme kolaylığı minimum uzunlukta bir limitasyon olmadan baskı yapılmış kumaşları benzersiz bir parça olması için zenginleştirir. Peki kumaş baskıcılarını bu artan beklentiye cevap vermekten ne alıkoyuyor? Neden aynı baskı hattında tüm kumaşlara baskı yapılmıyor? Bugünün dijital tekstil endüstrisinde iki adet limitasyon vardır: Birincisi farklı tip kumaşlar, farklı tip mürekkepler gerektirir. Her kumaş tipi farklı bir makine gerektiren kendine özel bir mürekkeple işlem görmektedir. Reaktif tipi mürekkep şuan tekstil sektöründe kullanılan en yaygın mürekkeptir ve ev tekstili ve moda dünyasında kullanılmaktadır. Genellikle pamuklu kumaşlarda kullanılmaktadır. Asit mürekkepler naylon ve likradan yapılan spor giyim ürünlerinde ve dispers mürekkepler ev dekoru ile moda ürünleri için üretilmiş polyester kumaşlarda kullanılmaktadır. Buna ek olarak farklı ön ve son terbiye ekipmanları farklı tipteki mürekkeplerin uygulamaları için gerekir. Asit ve reaktif mürekkepler ıslak son terbiye işlemleri gerektirir ve baskı yapılmış kumaşlar birkaç buharlama, yıkama ve kurutma işleminden geçer. Diğer yandan pigmentli ve dispers mürekkepler kumaş kullanılmadan ısı fiksesine ihtiyaç duyduğundan kuru son terbiye gerektirir. Bu faktör, farklı servisler sunması için baskı evinin esnekliğini limitlemektedir. Dahası her üretim hattı farklı bir teknik tecrübe gerektirdiğinden baskı evleri sadece bir tip üretime odaklanma eğilimi gösterir ve genellikle tek tip kumaş baskı konusunda özelleşirler. İkinci olarak, geleneksel dijital baskı, sürtünme direnci ve uzun süreli yıkama dayanımı sağlamak için ön ve son terbiye işlemleri gerektirir. Bu limitasyon, işletmenin maliyet etkinliğini etkiler çünkü farklı tiplerde mürekkep ve baskı makinesi ile farklı tiplerde ön ve son terbiye işlemleri zaman tüketir ve pahalıdır. Özel mürekkepler, terbiye işlemleri ve makineler farklı tipte kumaşlar için gereklidir. Şuanda varolan mürekkeplerle pamuk, naylon, polyester ve viskoz gibi farklı kumaşla aynı süreç kullanılarak baskı işlemi göremez. Birçok dijital tekstil baskı konusu, pazarın geleceğini belirleyecektir. Bu baskı hızını, çözelti ile damla boyutu ve konfigürasyonu, mürekkep performansı, renk kontrolü ve renk eşlemesi, yıkama haslığı, fikse ve iyileşme bu konulara dahildir. En önemli oyuncu ve süreç etkileyicisi hiç kukusuz mürekkeptir ve dijital tekstil baskısının karmaşıklığını basitleştirmek için anahtarı elinde tutuyor olabilir. Bugünlerde kumaşın seçimi mürekkep tipini belirlemektedir. Farklı tipte mürekkepler farklı tiplerde
kumaşlarda ve uygulamalarda kullanılmaktadır. Dahası, her kumaş tipi farklı ön ve son terbiye işlemi gerektirir. Dijital tekstil baskı sektöründe bulunmanın ana avantajları vardır. Maliyeti azaltma, çevre dostu çözümler, kitlesel tasarımla kısa sürede üretim yapma, dijital tekstil baskısının ana özelliklerindendir. Tekstil pazarındaki beklentiyi karşılamak için basit bir modifikasyona ihtiyaç duyan taşma noktası Teknoloji midir? Dijital tekstil baskındaki bir sonraki faz baskıcıların pazar trendleri ile senkronize olmasını ve var olan kumaşların tek süreçte işlenmesini sağlamak için yeni bir konsept formüle edilmesine dayanacaktır.

About editor

Check Also

Aksa Akrilik, sürdürülebilirliğin yol haritasını çizdi

LinkedinTürk hazır giyim sektörünün prestijli organizasyonlarından biri olan ve bu yıl 15’incisi düzenlenen İstanbul Hazır ...