Home / Manşet / Geleceğin arabalarında daha fazla tekstil kullanılacak

Geleceğin arabalarında daha fazla tekstil kullanılacak

Linkedin

gelecegin-arabalariAlman Tekstil Araştırma Kurulu verilerine göre bugün ortalama bir araba 30 kiloya yakın tekstil bulundurmaktadır. Hafiflikleri ile yüksek performanslı ve akıllı elyaflar, iplikler ve kompozit materyaller rahatlık, akustik ve güvenlik konusunda kullanımları artmaktadır.
İsveçli Oerlikon Grup’un, Oerlikon Sentetik Elyaf Bölümü, kaliteli endüstriyel iplikler üretmek için yüksek kaliteli çözümlerle geleceğin pazarını oluşturdu. Endüstriyel tekstillerin pazarı fark edilir düzeyde artmaktadır ve otomotiv üretimi bir numaralı tüketim alanıdır. Bugün araba tavanları, gövde parçaları ve düğmeler ve çalıştırma elemanları gibi iç parçalar, endüstriyel tekstillerden üretilmektedir. Ayrıca araştırma
laboratuarları, arabalarda kullanılmak üzere akıllı tekstil üretimi konusunda çalışmaktadır.

EMNİYET KEMERLERİ İÇİN YÜKSEK TEKNOLOJİ
Araştırmalar tamamen yeni ürün üretimine odaklanmamaktadır. Otomobil sektöründeki fazla fiyatlar ve rekabet baskısı nedeniyle, etkin üretim ve otomobil üretiminin maliyeti konusuna odaklanılmaktadır. Sentetik elyaflar için iplik üretim ve tekstüre sistemleri konusunda lider Oerlikon Barmag farklı kuvvetlere sahip ürünler üretmektedir. Remscheid’deki Oerlikon Barmag’ın Geliştirme Bölüm Başkanı Ulrich Enders “Kemer üretimi, hav oluşmama, boyanabilirlik ve mükemmel paket oluşumu gibi zor gereklilikleri yerine getirmelidir” dedi. Bunlar yüksek mukavemetli etkin üretim için 8 uçlu makine ve lint free 1.500 deniere kadar PET iplik kullanımı ile mümkündür. Bunu sona erdirmek için, Tek Filament Katmanı teknolojisi, 5 çift ısıtılmış godet kullanarak lifleri ayrı ayrı ısıtıp ve çekip hassas bir iplik üretim hattı garanti eder. Ayrıca yeni WinFors sarıcı, eşit sarılmış paketler oluşmasını sağlar. Bu, yüksek filament kalınlıkların uygun, dönen cam mili sistemidir. Ek olarak pajet boyunca yüksek dereceli aktarım güvenilirliği ve sabit filament özellikleri, test edilmiş ve denemiş eş zamanlı iplik yakalama sistemi ile sağlanır. Oerlikon Barmag’da endüstiyel iplik uygulama teknolojileri konusunda kıdemli uzman Stefan Becker “Emniyet kemeri üreticileri ile yapılan işbirliği, makinelerimizin bu sektörün ihtiyaçlarına cevap verdiğini gösterdi. Bu birliktelik ile ileriki süreçleri geliştirmek için filamentlerin karışma sorununu optimize etmek için çözümler araştırıyoruz” dedi.

HAVA YASTIKLARI İÇİN DAHA FAZLA POLYESTER
Yukarda tanımlanan makine teknolojisi, polyester veya polyamitten üretilen ince hava yastıkları içinde mükemmeldir. B u konuda dayanıklı polyester elyaf üç kat daha pahalı olan polyamite bir alternatif haline gelmektedir. Stefan Becker, “Son zamanlarda müşterilerimiz hava yastıklarını naylondan üretmektedir. Hava yastığı uygulama alanlarının artışı ve yaya hava yastıkları ve perdeler gibi daha büyük sistemler daha ucuz olan polyestere ilgiyi arttırmaktadır” dedi. Bu arka plana karşı, üreticilerin az maliyetle üretim yapması oldukça zordur. Bu noktada
Oerlikon Barmag teknolojileri paha biçilmez bir katkı sağlar: 12’ye kadar ancak özel durumlarda 16’ya kadar çıkabilen sayıda polyester filamenti özel iplik üretim paketleriyle üretilebilir. Burada teknoloji sadece yüksek üretkenliği ve az enerji kullanımıyla değil aynı zamanda kesinliğiyle de başarı göstermektedir. Sonuç olarak hava yastıkları ince filamentlere ve özel kumaş yapısına sahiptir ve bu nedenle sürtünmeye
karşı daha duyarlıdır. Sistemin tasarımı, bu özel iplik rehberlerini temin eder.

LASTİK KORDON İPLİKLER KORUMAYA YARDIM EDER
Dünya’da iki adet üreticisi bulunan yüksek modüllü düşük çekmeli (YMDÇ) iplikler, Oerlikon Barmag tarafından üretilmektedir. Bu polyester ürünler lastik kordon üretiminde kullanılmaktadır. Elastik yapılarını koruyarak yüksek derecede yırtılma direncine sahiptirler ve sıcaklık ve boyut değişimine karşı stabil kalırlar. Yoldaki sürtünmeden dolayı ısındığında ya da yetersiz derecede yandığında la stiğin şeklini koruyacağından emin olmak gerekir. Kordon kumaşlar, bükümlü yüksek modüllü düşük çekmeli filamentler ve lastiğin 200 santigrad derecede birleştirilmesiyle oluşur. Kumaş birçok lastik katmanı arasında yer alır ve bütün araba lastiklerini yol üzerinde sabitler. EvoQuench YMDÇ sistemleri bu ipliklerin üretimi için tasarlanmıştır. Bu teknoloji üreticiye yüksek miktarda filamentle üretim ve bireysel ipliklerin kalitesinin arttırılmasını sağlar. Aynı zamanda özel hava akışı büyük miktarda tasarruf sağlar. Andreas May “ Şuanda 7.5 cN/dtex mukavemetin üstünde, daha fazla boyutsal kararlılığa sahip yeni nesil YMDÇ iplikler üretme konusunda çalışmalar yapmaktayız. Bu demek o- luyor ki d aha az iplik üretimiyle daha hafif lastikler mümkün olacak ve bu yüzden dönme direnci ve yakıt tüketimi azalacak” dedi. YMDÇ ve
YM (yüksek mukavemet) iplikleri, yüksek çekme mukavemeti ve orta derece çekme i le fan kemerlerinde ve çoraplarda kullanılmaktadır. Dahası yüksek mukavemetli iplikler yüzde 4 düşük çekme ile araç tentelerinde ve yüzde 1,5 süper düşük çekme özellikleri ile de üretilebilir. Her iki konseptte 6 ile 8 uçlu ya da 12 ile 16 uçlu sistemlerle üretilebilir.

KOLTUK DÖŞEME VE DAHA FAZLASI İÇİN BOYALI POY
Dahası Oerlikon Barmag otomobil için POY iplik çözümleri sunar. Dinamik karıştırma prensibinin 3DD karıştırıcısı, tekstil ipliklerini üretim sırasında boyar. B oyanmış POY hava tekstüre yöntemiyle iplik haline getirilir ve koltuk kaplamada, tavan da ve kapı kılıflarında kullanılır. Üç boyutlu yüksek derecede etkin karıştırma prensibi, boya konsantrelerinde, polymer eriyikleri içindeki eklerin ve doldurucuların dağıtımını sağlar. Küçük miktarlar ve 1:100 oranına sahip akışkanlığa sahip ek maddeler bile homojen olarak karıştırılabilir ve dağıtılır. Karıştırıcı ayarları farklı uygulamalara adapte olabilirken karıştırıcı hızı gibi önemli performans parametreleri hedef durum için uygun halde ayarlanabilir. Bu yüzden patentli sistem, yüksek kaliteli ürün üretilirken esnekliğin artmasını sağlamaktadır.

AKILLI TEKSTİLLER ARAÇLARDA ZEKİCE HAREKET EDER
Araba tekstillerinin geleceği hafif yapı oluşumu için karbon elyafla kuvvetlendirilmiş plastik kullanımıyla kısıtlanamaz. Tekstil araştırma laboratuarları araç içi kullanımlar için akıllı tekstiller üzerinde çalışmaktadır: koltuklardaki ısıtma ve soğutma sistemleri için görünmez elektrik iletebilen kumaşlar, el hareketlerini dişli kaydırma sinyallerine çevirebilen hassas tekstil panelleri, yeri belirlenmiş yönlerde LED aydınlatmalı iplikler ve sürücüdeki yorgunluk ve stres gibi durumları belirlemek için tekstil sensör sistemleri. Ses izolasyonu için araştırmacılar köpüğü geri dönüştürülebilir dokunmamış kumaşlarla vd bloke edilmiş tekstillerle değiştirme konusu üzerinde çalışmaktadırlar.

About editor

Check Also

Aksa Akrilik, sürdürülebilirliğin yol haritasını çizdi

LinkedinTürk hazır giyim sektörünün prestijli organizasyonlarından biri olan ve bu yıl 15’incisi düzenlenen İstanbul Hazır ...