• Hakkımızda
  • Abone Formu
  • Künye/İletişim
  • Dergimize Abone Olun
Tekstil Teknik Dergisi
Staubli
  • Home
  • CURRENT
  • PRINTING
  • FINISHING
  • YARN
  • WEAVING
  • KNITTING
  • CHEMICALS
  • TECH-TEXTILES
  • ARTICLES
  • E-MAGAZINE
  • Türkçe
No Result
View All Result
  • Home
  • CURRENT
  • PRINTING
  • FINISHING
  • YARN
  • WEAVING
  • KNITTING
  • CHEMICALS
  • TECH-TEXTILES
  • ARTICLES
  • E-MAGAZINE
  • Türkçe
No Result
View All Result
Tekstil Teknik Dergisi
No Result
View All Result
Home Genel

ARTA Tekstil aims to increase exports through sustainable production

by İsmail Çakır
17 June 2025
in Genel, Güncel, Manşet
0
ARTA Tekstil aims to increase exports through sustainable production
0
SHARES
6
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Offering high-quality woven and knitted fabrics to leading global apparel manufacturers, ARTA Tekstil is working to boost its exports through a sustainable production approach, despite exchange rate fluctuations and rising costs. The company aims to overcome challenging market conditions with strategies focused on automation, sustainability, and expansion into new markets.

Standing out in the textile industry with its environmentally conscious production processes and sustainability principles, ARTA Tekstil is determined to navigate through the difficulties caused by increasing inflation and volatile currency exchange rates by implementing innovative solutions. Arif Nalbant, Co-Founder of ARTA Tekstil, stated that while the company achieved $13 million in exports in 2023, this figure dropped to $10 million in 2024. He added, “The main reason behind this decline is that rising domestic costs have put Turkey at a disadvantage in terms of price competitiveness in international markets. Labor costs, in particular, have risen to as much as $1,200 in Turkey, while in countries like Portugal, Tunisia, Bangladesh, and Morocco, these costs are around $200–$300, making it difficult for Turkey to compete.”

Sacrificing profit margins

Despite a 13% increase in the Euro and a 50–60% rise in inflation since last year, customers have not accepted even a 5% price increase, said Nalbant. “Like almost every other sector, we had to sacrifice our profit margins. To overcome this, we focused on further increasing efficiency. In line with our strategy to reach new markets, we participated in trade fairs in Portugal and Colombia and established new connections, especially in the Colombian market. Colombia, known as the textile gateway of Latin America with its dense apparel production, presented a great opportunity for us. Thanks to the fair, we discovered a promising new market. Every garment manufacturer there is a potential customer for us. Colombia has become a gateway country for us to reach all of Latin America.”

He also noted that they already have an ongoing collaboration in Spain with the Inditex Group, which includes major brands like Zara, Bershka, Pull & Bear, and Stradivarius. “Inditex is undoubtedly very important for the European market, but we also serve producers in Tunisia and Morocco, who are among our key customers. We strive to provide excellent service to the group,” he added.

***

 

ARTA Tekstil sürdürülebilir üretim anlayışıyla ihracatını artırmayı hedefliyor

Sürdürülebilir üretim anlayışıyla dünyanın önde gelen hazır giyim üreticilerine yüksek kalitede mamul dokuma ve örme kumaşlar sunan ARTA Tekstil, döviz kurlarındaki hareketlilik ve artan maliyetlere rağmen ihracatını artırma hedefiyle çalışmalarını sürdürüyor. Şirket, otomasyon, sürdürülebilirlik ve yeni pazarlara açılma stratejileriyle zorlu piyasa koşullarını aşmayı hedefliyor.

Çevreye duyarlı üretim süreçleri ve sürdürülebilirlik anlayışıyla tekstil sektöründe fark yaratan ARTA Tekstil, artan enflasyon ve döviz kurlarındaki dalgalanmalara rağmen inovatif çözümleri hayata geçirerek süreci aşmayı planlıyor. ARTA Tekstil Kurucu Ortağı Arif Nalbant, 2023 yılında 13 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiklerini, ancak 2024’te bu rakamın 10 milyon dolara düştüğünü belirtti. “Bunun en önemli nedeni, iç piyasadaki artan maliyetlerin Türkiye’yi yurtdışı pazarlarda fiyat rekabeti açısından dezavantajlı hale getirmesi. Özellikle işçilik maliyetlerinin 1.200 dolara kadar çıkması, Portekiz, Tunus, Bangladeş ve Fas gibi ülkelerde bu rakamın 200–300 dolar seviyelerinde olması, Türkiye’nin rekabet etmesini zorlaştırıyor,” dedi.

Kar marjından feragat ediliyor

Euro’da yüzde 13, enflasyonda ise yüzde 50–60’lık artışa rağmen müşterilerin yüzde 5’lik bir fiyat artışını bile kabul etmediğini belirten Nalbant, “Bu nedenle hemen hemen her sektör gibi biz de kar marjımızdan feragat etmek zorunda kaldık. Bu durumu aşmak için verimliliğimizi artırmaya odaklandık. Yeni pazarlara ulaşma stratejimiz doğrultusunda Portekiz ve Kolombiya’daki fuarlara katıldık. Özellikle Kolombiya pazarında yeni bağlantılar kurduk. Yoğun konfeksiyon üretimiyle tanınan Kolombiya, Latin Amerika’nın tekstil kapısı olarak bizim için büyük bir fırsat oldu. Fuar sayesinde umut verici bir pazar keşfettik. Oradaki her konfeksiyon üreticisi bizim potansiyel müşterimiz. Kolombiya, tüm Latin Amerika’ya ulaşmamız için bir fırsat ülkesi konumunda,” diye konuştu.

Ayrıca İspanya’da, Zara, Bershka, Pull & Bear ve Stradivarius gibi büyük markaları bünyesinde barındıran Inditex Grubu ile hâlihazırda bir iş birliği içinde olduklarını belirten Nalbant, “Inditex elbette Avrupa pazarı için çok önemli, ancak aynı zamanda Tunus ve Fas’taki üreticiler de bizim önemli müşterilerimiz arasında yer alıyor. Gruba en iyi şekilde hizmet sunmak için elimizden geleni yapıyoruz,” dedi.

Previous Post

Durak Poly-Strong PC-IR perfects camouflage invisibility

Next Post

New leadership for Swiss Textile Machinery Association

İsmail Çakır

Next Post
New leadership for Swiss Textile Machinery Association

New leadership for Swiss Textile Machinery Association

Please login to join discussion
Tekstil Teknik Dergisi

Browse by Category

  • Apps
  • Business
  • dergi
  • English
  • Entertainment
  • Fashion
  • Food
  • Gadget
  • Gaming
  • Genel
  • Güncel
  • Health
  • Investing
  • Lifestyle
  • Manşet
  • Mobile
  • Movie
  • Music
  • News
  • Politics
  • Review
  • Science
  • Sports
  • Startup
  • Tech
  • Technology
  • Travel
  • World

Recent News

Pınar Engin: Innovation, Flexibility, Sustainability First

Pınar Engin: Innovation, Flexibility, Sustainability First

17 June 2025
Soaring costs put the squeeze on Türkiye’s textile edge

Soaring costs put the squeeze on Türkiye’s textile edge

17 June 2025
  • Home
  • CURRENT
  • PRINTING
  • FINISHING
  • YARN
  • WEAVING
  • KNITTING
  • CHEMICALS
  • TECH-TEXTILES
  • ARTICLES
  • E-MAGAZINE
  • Türkçe

© 2025 Tekstil Teknik Magazine - IMG IT IMG IT.

No Result
View All Result
  • Home
  • CURRENT
  • PRINTING
  • FINISHING
  • YARN
  • WEAVING
  • KNITTING
  • CHEMICALS
  • TECH-TEXTILES
  • ARTICLES
  • E-MAGAZINE
  • Türkçe

© 2025 Tekstil Teknik Magazine - IMG IT IMG IT.