Sanayi Samsun’da sürdürülebilir kalkınmayı şahlandıracak

Ortak Akıl Toplantıları 16’ıncı durağı Samsun Merkez Organize Sanayi Bölgesi oldu. Turkishtime ve Halkbank ortaklığıyla düzenlenen toplantının moderatörlüğünü Prof. Dr. Emre Alkin üstlendi. Onarımda olan, Samsun-Sivas tren hattının tamamlanması ve arkasından hızlı trenin de gelmesiyle ulaşım ve taşımacılık alanındaki avantajlarını zirveye taşıyacak olan kent, sanayiyi sürdürülebilir kalkınmanın motoru olarak kabul etmiş durumda.

Turkishtime ve Halkbank’ın organize sanayi bölgelerinde gerçekleştirdiği “Ortak Akıl Toplantıları”nın on 16’ıncısı Samsun Merkez Organize Sanayi Bölgesi’nde yapıldı. Prof. Dr. Kerem Alkin’in moderatörlüğünde düzenlenen toplantıda, Samsunlu sanayiciler ile Samsun Merkez OSB’nin potansiyelleri, sorunları ve alınması gereken önlemler masaya yatırıldı.

Samsun Merkez OSB Ortak Akıl Toplantısı’na; Altınbaş Üniversitesi Rektör Vekili Prof. Dr. Emre Alkin, Samsun Valisi ve Samsun Merkez OSB YKB Osman Kaymak, Samsun Merkez OSB YKB Vekili Fahri Eldemir, Samsun Ticaret Borsası YKB / Çakıroğlu Grup YKB Sinan Çakır, Domak Pompa ve Makine Sanayi YKB Adem Yılmaz, Resman Cam PVC Alüminyum San. YKB Ahmet Tüfekçi, Samsunport YKB Ali Avcı, Sampa Otomotiv San. Gn. Md. Bülent Üstündağ, Yeşilyurt Dem. Çel. End. ve Liman İşl. Onursal Bşk. Cemal Yeşilyurt, Ulusoy Un Sanayi Onursal Bşk. Fahrettin Ulusoy, Samsun Segman ve Gömlek San. YKB Hidayet Hidayetoğlu, Doğuş Okul Yayınları Ticaret YKB İdris Deniz, Samsun TSO YKB Yrd. / Seral Ev ve Otel Tekstil YKB Kadir Erol Beytekin, As Çelik Döküm İşleme San. YKB Orkun Tüfenk, Samsun Yurt Savunma Sanayi Zafer Aral, Samsun OSB Müdürü Hakan Tütüncüoğlu, Halkbank Samsun Bölge Koordinatörü Dursun Ali Kılıçlı, Samsun TSO YKB / TOBB Bşk. Yrd. Salih Zeki Murzioğlu ve Turkishtime Yönetim Kurulu Başkanı Filiz Özkan katıldı.

Mustafa Kemal Atatürk’ün milli mücadeleyi başlattığı ve Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerinin atıldığı Samsun, tarihte birçok ilklerin yaşandığı ve pek çok alanda da önderliği üstlenmiş bir kent. Samsun, günümüzde ise bir tarafında denizi diğer tarafında yemyeşil dağlarının yanı sıra orta ölçekli sanayisiyle bölgede merkezi bir konumda yer alıyor. 17 ilçesi, 1 milyon 300 bin nüfusu, iki görkemli ovasıyla ulaşım ağlarının tam üzerinde yükselen kent, ekonomik potansiyelleriyle öne çıkıyor. Samsun, güçlü ve köklü firmalarıyla ihracatta 650 milyon doları aşan rakamlara imza atarken, kısa vadede 1 milyar doları aşmayı hedefliyor. Onarımda olan, Samsun-Sivas tren hattının tamamlanması ve arkasından hızlı trenin de gelmesiyle ulaşım ve taşımacılık alanındaki avantajlarını zirveye taşıyacak olan kent, sanayiyi sürdürülebilir kalkınmanın motoru olarak kabul etmiş durumda. Daha çok üretim ve istihdam açısından ise OSB’ler, her kentte olduğu gibi Samsun’da da böyle bir sürecin temelini oluşturuyor.

Samsun Merkez OSB arazi istiyor

Kentte bulunan OSB’ler arasında en eskisi ve en büyüğü olan Samsun Merkez OSB, Samsun – Ordu karayolu üzerinde, Tekkeköy Belediyesi sınırları içinde konumlanıyor. 1 milyon 118 bin 179 metrekarelik alan üzerine kurulan bölgeye olan ulaşım; karayolu, demiryolu ve havayolu ile sağlanıyor. Samsun Merkez OSB, uzun yıllar önce kurulmuş olması nedeniyle temel sorunların hepsini çözümlemiş durumda. Elektriğin yer altına alınması, mevcut kanalların ıslah edilmesi ve OSB dahilindeki yollarının iyileştirilmesi gibi küçük sorunlar dışında bölgede ciddi bir sorun bulunmuyor. Ancak Samsunlu sanayicinin bir türlü çözülemeyen sorunu yer darlığı.

Samsun Merkez Organize Sanayi Bölgesi; KOSGEB Samsun Müdürlüğü, TSE Samsun Belgelendirme Müdürlüğü, Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimi, Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı (OKA), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Bölge Kalibrasyon ve Metroloji Laboratuvarı, Bölge İdare Merkezi ve Samsun TSO Uluslararası Akredite Metal, Metroloji ve Kalibrasyon Laboratuvarı, OMÜ Yeşilyurt Demir Çelik Meslek Yüksekokulu ve sosyal tesisleriyle Samsun sanayisine hizmet veriyor.

Samsun Merkez OSB’yi geleceğe taşıyacak 10 parametre

Toplantıda, Samsun OSB’nin hızla değişen küresel rekabet koşullarında güçlü bir oyuncu olabilmesi ve potansiyellerini ortaya koyabilmesi için bölge sanayicilerinin katılımlarıyla aşağıdaki 10 parametrede görüş birliğine varıldı.

1. Samsun’un arsa sıkıntısı artık çözümlenmeli

Kentteki arsa sıkıntısı ciddi oranlarda iş kaybına ve maliyet artışına yol açmasının yanı sıra büyümenin önünde ciddi bir engel oluşturuyor. İşletmeler, yönetim, üretim, depolama gibi birimler olarak mecburen bölünüyor, farklı alanlara dağılmak zorunda kalabiliyor. Daha da önemlisi yapılacak olan yatırımlar yer darlığı nedeniyle yapılamıyor. Çözüm, tarım arazisi vasfını kaybetmiş arazilerin sanayicilerin kullanımına sunulmasında yatıyor.

2. Ekonomide af politikasına son verilsin

Kayıt dışı iş yapan, sigortasız işçi çalıştıranların varlığı ve devletin bu kesimlere yönelik olarak sürekli af çıkarıyor olması haksız rekabet yaratıyor. İşini düzgün yapan sanayici KDV, stopaj, vergi, sigorta vs. ile uğraşırken, birçok sektörde adeta başı boş bırakılmış bir kayıt dışı piyasa söz konusu. Devlet kayıt dışının daha çok üstüne gitmeli, yükümlülüklerini yerine getirenler cezalandırılmamalı.

3. Enerji maliyetleri düşürülmeli

Çin ve Hindistan gibi dünya ticaretinde iddialı olan ülkeler enerjide devlet sübvansiyonu uyguluyor. Bu ülkelerdeki enerjinin birim kilovat maliyetleri Türkiye’ye göre çok düşük. Türkiye’de ise tam tersine enerji maliyetleri son bir yılda yüzde 100’e yakın artmış durumda. Devletin özellikle ihracat yapan sanayicilere enerjide destek vermesi gerekir.

4. Enerjideki dezavantajlı tarife uygulaması düzeltilmeli

Samsun Merkez OSB’deki sanayiciler, teşvikler bir yana adeta cezalandırıldıklarını düşünüyor. Önceden OSB’lerde üç zamanlı, gece-gündüz tarifesinde çalışan firmalar, şu anda Son Kaynak Tedariki Tebliği kapsamında OSB’nin bir bütün olarak kabul edilmesinden dolayı 50 milyon kw/saat üzerinde harcamaları olan sınıfa sokuldu. Devletin bu dezavantajlı durumu sanayici lehine çözmesi bekleniyor.

5. Samsun katma değeri yüksek ürünlere yönelmeli

Yapılacak olan yatırımlar, diğer şehirlerde yapılmayan katma değeri yüksek ürünlere yapılmalı. Katma değeri düşük ürüne yatırım yapıldığı müddetçe şehrin zenginleşmesi mümkün değil. Bölgesel pazarı hedefleyen üretim devri artık sona erdi. Ulusal pazar için üretim yapılacaksa katma değerli ürün üretmek gerekiyor. Ama sürdürülebilir bir yatırım yapmak isteniyorsa o noktada global koşullar gözetilmek zorunda.

6. Kalifiye eleman sıkıntısı

Samsun’da en büyük sıkıntılardan bir tanesi de kalifiye eleman. Özellikle yüksek teknoloji kullanan sektörler İstanbul, Ankara, Bursa gibi kentlerden eleman transfer ediyor ama bu yöntem yeterli olmuyor. Çalışanlar bir süre sonra kendi kentlerine geri dönebiliyor. Dolayısıyla Samsun’un kendi teknik elemanlarını yetiştirmesi ve onlar için gerekli sosyal olanakları hazırlaması gerekiyor.

7. Arsa ve bina rantlarına son verilsin

Kentte bazı girişimciler üretim yapmak yerine bina inşa edip kiraya vererek, kolay para kazanma yolunu tercih ediyor. Ayrıca, zaten ciddi bir arazi sıkıntısının yaşandığı kentte arazilerin de bazı rant sahiplerinin eline geçmiş olması sıkıntıları katlıyor. Alınacak önemlerle sanayicinin bu sıkıntıları giderilebilir.

8. Samsun bir lojistik üssü olabilir

Samsun günümüzde bile bir lojistik bir merkez konumuna geldi. Kentte hem ithalat hem ihracat açısından dünyanın her yerine ticaret yapabilecek olan limanlar bulunuyor. Devlet teşvikleriyle altyapı çalışmaları tamamlanırsa Samsun tüm bölgenin lojistik üssü haline gelebilir. Bu anlamda Samsun’un önünü açık.

9. Samsunlu sanayici takdir de bekliyor

Kentteki bazı işletmeler alanında tek ve Türkiye’yi yurt dışında başarıyla temsil eden firmalar. Bunlar aynı zamanda önemli miktarlarda ihracata da imza atıyorlar. Ancak bu sanayiciler maddi teşviklerin bir yana resmi makamlardan hiçbir takdir görememekten şikayetçi. Beklentileri sade bir “teşekkür” yazısından daha fazlası değil.

10. Samsun kendisini daha iyi tanıtmalı

Samsun Karadeniz’in en büyük kenti, limanı da en büyük limanı. Ama bunu çoğu kimse bilmiyor. Anadolu’da herkes örneğin Trabzon’un ve limanının Samsun’dan daha büyük olduğunu sanıyor. Halbuki Samsun, hinterlandı da en geniş kentlerden bir tanesi. Çorum, Kayseri, Konya, Sivas, Tokat, hatta Ankara’ya kadar uzanabilen bu hinterlant, Samsun’u bölgenin ticaret üssü yapabilecek potansiyeli de beraberinde getiriyor.

İnceleyin

Makine ihracatı yılın ilk yarısında 8,8 milyar dolar oldu

Türkiye’nin makine ihracatı yılın ilk yarısında yüzde 4,9 artarak 8,8 milyar dolara yükseldi. İhraç edilen ...