Home / Yazarlar / Prof. Dr. İsmail KAYA ‘dan “İşin başı da sonu da “

Prof. Dr. İsmail KAYA ‘dan “İşin başı da sonu da “

Linkedin
Prof. Dr. İsmail KAYA

Prof. Dr. İsmail KAYA

Herkes, bir işle meşgul; bir şeyleri kapmak, en azından paylaşmak derdinde.
Gönüller paylaşmadan yana olsa da, nefisler “hepsi benim” peşinde.
Bazı şeyler kolay, bazıları zor paylaşılıyor. İş dünyasında müşteriler de zor paylaşılanlardan…
Rekabet giderek şiddetleniyor.
Leyla ve Mecnun gibi istisnalar olsa da, kalpler ekseriya karşılıklı. Seven seviliyor, sevilmek için sevmek gerekiyor.
Sevgi kalplerde olsa da, yapıp yapmadıklarımızla dışa yansıyor veya yansımıyor. Sevdiklerimize neler dediğimiz ve neler yaptığımız değil, onlara neler hissettirdiğimiz daha bir öne çıkıyor ve kolay unutulmuyor.
“Müşterimiz kim?” sorusu pazarlamanın en temel konusu. Lakin, hedef kitlenin profilini çıkarmak yetmiyor. Bu insanların hayatlarını, günlük hatta anlık yaşayışlarını da deşifre etmek gerekiyor.
Pazarlama , bir bakıma firmanın, markanın, ürünün, satıcının, mağazanın, bu hayatlar arasında, kendine bir yer bulabilme arayışının adı oluyor.
Daha işini kurarken, başta müşteriler ve ilgili taraflar olmak üzere, insanlara nasıl bir deneyim yaşatılacağını, bütün ekiple birlikte sahnelenen iş ve hareketler sonucu insanlarda ne tür duygular uyandırılacağını tasarlamayanların işleri rast gitmiyor.
Firmalar için, iş modeli, pazarlama stratejisi, paranın nereden kazanılacağı ve benzeri konular bile müşteri deneyimlerinin isabetine ve başarısına bağlı.
Müşteri deneyimi, yani bir firmanın müşterisine yaşattıkları, daha henüz firmanın/markanın adı zihinlerde bile yok iken (sıfır anında) başlıyor. İlk duyduğu andan itibaren ilgili firma veya ürün hakkında gördüğü, duyduğu, karşılaştığı her şey ve herkes zamanla müşterinin zihninde ve gönlünde birikiyor ve onu bir gün bir karar anına kadar getiriyor.
Kararının nerede ve nasıl bir ortamda verildiği, karardan sonra da firmayı ve ürünü hatırlatan her şey, sürüp giden müşteri deneyiminin bir parçası oluyor.
İşte biz pazarlamacılar, bu duygu ve düşüncelerle, “pazarlama iyi güzel de, daha çok kazanmak için biz ne yapalım?” diyenlere, “Müşterin kim, onlara nasıl bir deneyim yaşatıyor, müşterilerine karşı duyduğun sevgini onlara nasıl yansıtıyorsun hele bir anlat” diyerek işe başlıyoruz.
İşini sevgiyle anlatıp, sevgiyle donatanlar kendi yollarını kendileri açıyor, başka tavsiyeye ihtiyaçları kalmıyor.

About editor

Check Also

Pamuk ve Kriz Yönetimi

Linkedin Pamuğun teknik uygulamaları, kriz yönetimi senaryolarında uygulama buluyor. Son zamanlarda, Hindistan’ın en büyük petrol ...