Home / Güncel / Çin Avrupa’da kan kaybediyor

Çin Avrupa’da kan kaybediyor

Linkedin

Son dönemdeki yavaşlamanın yavaş yavaş sona ermeye başladığı bu günlerde, EUROSTAT verileriyle analiz ettiğim pamuklu soket segmentinde, temel trend değişikliklerin gerçekleşmeye başladığını görmekteyiz. Dergimizin gelecek sayısında sizlere detaylı olarak analiz etmek istediğim bu temel değişiklik kısaca, Çin’in artık EU27 pazarında, pazar kayıplarının 2010 yılından itibaren yavaşça başlamış olduğudur. Grafik 1’de EU27 toplamı olarak görebileceğiniz rakamlar, bize Çin’in pazar payı azalışında dönüş noktasının geçilmekte olduğuna işaret etmektedir.
Sizlere kısaca bu sevincirici haberi verdikten sonra, bizim için çok önemli olan İngiltere pazarındaki dinamikleri analiz etmek istiyorum. Grafik 2’ye göre, İngiltere pamuklu soket pazarında Türkiye, Çin çoraplarına uygulanan kotanın 2004 başı itibarıyla kalkmasından önce %70’in üzerinde bir pazar payına sahipti. Türkiye’nin pazar payı 2010 yılında %40’lar seviyesinde en dibi görmüş olup, Türkiye son iki yıldır Çin’e kaybettiği pazar paylarını yavaşça geri almaya başlamıştır. Bu olumlu gelişme acaba neden kaynaklanmaktadır? Bu konuyu biraz detaylandırmamız için Grafik 3’de göreceğiniz aylık satış rakamlarına bir göz atmak gerekiyor. Bu grafik bize 2004-2008 döneminde aylık 20-25 milyon çift çorap ihracatı yaptığımız İngiltere pazarında 10 milyon çift kayıpla, aylık 10-15 milyon çift satış adedine düştüğümüzü göstermektedir. 2008-2011 döneminde Çin’in aylık yaklaşık 10 milyon çift satış adedine ulaştığı bu pazarda bizim kaybımızın direkt olarak Çin’in kazanç hanesine yazıldığını görmekteyiz.

Çin’in 2004 yılı başında kotaların kalkması sonrasında, Avrupa pazarına girmesi, daha önce bu pazarda oldukça az olan çok ucuz çorap segmentini oluşturup, büyümesini büyük oranda bu ucuz segmentte elde etmesiyle gerçekleşmiştir. Örneğin; Çin öncesi yaklaşık aylık 50 milyon çift çorap ithal eden Almanya pazarı, 2004 sonrası ithalatını özellikle Çin’den gelen ucuz çoraplar sayesinde yaklaşık 80 milyon çift’e yükseltmiştir. Birçok pazarda Almanya’da olduğu gibi çalışan bu dinamik, İngiltere pazarında bu şekilde çalışmamıştır. 2004 öncesi toplamda aylık 30-35 milyon çift çorap ithal eden İngiltere, Çin’e kotalar kalktıktan sonraki yıllarda da hala aylık benzer 30-35 milyon çift çorap ithal etmektedir. Buradaki tek fark Türkiye’nin bu pazardaki kaybının Çin’in kazanç hanesine yazılmış olmasıdır. Yani 2004 sonrası, İngiltere pazarı, diğer ülkelerde olduğu gibi ucuz Çin çoraplarıyla dolarak büyümemiştir. Dolayısıyla 2004 öncesinde pazarın lideri olan Türkiye pazar payını, azaldığı oranda Çin’e kaptırmıştır. Ancak sevindirici gelişme 2008 yılı sonrası İngiltere pazarında Çin’in aylık çorap satış adetlerinde düşmenin başlamış olması ve bu düşmenin son dönemde hızlanarak devam etmesidir. Son dönemde Avrupa’da yaşanan ekonomik kriz, öncelikle Çin çoraplarında azalmaya yol açmıştır diyebiliriz İngiltere pazarında. Acaba niye özellikle Çin çoraplarında düşme meydana gelmiştir ekonomik krizin başlamasından sonra bu pazarda ? Mantıklı olarak düşündüğümüzde Avrupa genelinde meydana gelen 2004 yılı sonrası pazarı dolduran ucuz Çin çoraplarının krizle

birlikte daha fazla satılması beklenirdi. Ancak bu pazarın daha az Çin çorabı aldığını görmekteyiz kriz sonrası. Acaba neden ? Bu sorumuzun cevabı için Grafik 4’e ve Grafik 5’e bir göz atmamız gerekecek. Grafik 4’e baktığımızda, diğer pazarlarda, özellikle Hollanda pazarında gördüğümüz, çok ucuz Çin çorapları, bu pazara hiç girmedi mi acaba? diye düşünüyor insan.
Çin’in İngiltere pazarında gördüğümüz ortalama 0.45-0.50 avro civarında olan fiyatları, Çin’in Avrupa genelindeki ortalama 0.25-0.30 avro olan fiyatlarıyla karşılaştırıldığında, neredeyse iki katı seviyesinde olduğu görülmektedir. Ayrıca Grafik 5’de bu fiyatların Türkiye’den İngiltere’ye gelen çoraplara göre yalnızca %10-20 daha ucuz olduğunu gördüğümüzde, insan, İngiltere çok yakın fiyatlarda olmasına rağmen hala neden Türkiye yerine Çin çoraplarını tercih ediyor diye düşünmeden edemiyor. Başta sorduğumuz sorunun cevabı ise İngiltere’ye gelen Çin çorabı ucuz kategoride olmadığı için kriz sonrası oraya doğru bir kayış olmadı şeklinde olabilir sanırım.
Tüm bunları söyledikten sonra insan yine düşünmeden edemiyor. Avrupa’daki diğer hiçbir pazarda Çin ile Türkiye arasındaki fiyat farkı bu derece küçük olmamasına rağmen, İngiltere,çorap alımlarında 2004 öncesi % 70 oranında yoğunlaştığı Türkiye’den, niye Çin pazarına kaymış olabilir. Bu sorumun birçok cevabı arasında yakınlık fakörü, hızlı termin, dolayısıyla finansmanın zor ve pahalı olduğu bu günlerde en düşük stoklama maliyeti ile çalışma şansı veren Türkiye’nin bu ortamda pazar payı alıyor olması beklenen bir sonuçtur. Ancak cevaplar arasında, çok emin olmasam da, özellikle İngiltere pazarı için, sanırım, aracılık faaliyetleri yapan şirketlerin olduğu gerçeği de var. Bu şirketler İngiltere’deki büyük alıcılar için daha önce belli bir kar marjı kazanarak, çoğunlukla Türkiye’den alım yaparken, 2004 sonrasında Çin’den daha büyük kar marjı yakalayabildiklerini görerek Çin’e dönmüş olabilirler.
İngiltere’deki pahalı yaşam, mağazalarda ucuz çorabın satılabilmesinin önünde en büyük engel. Yani ucuz çorap satarak bu mağazalar sistemi döndürecek kar marjını yakalayamazlar gibi geliyor bana. Sanırım Çin’den çorap alıp karını maksimize eden ama İngiltere’deki alıcıya hala aynı yüksek fiyatla mal satan, aradaki aracılar devreden çıkarsa, belki de son günlerde olan bu, Türkiye İngiltere pazarında Çin’e kaybettiği pazar paylarını daha hızlı geri almaya başlayabilecektir.

About editor

Check Also

Kardem Tekstil moda devleri için Mimaki TS55-1800 ile üretim yapıyor

LinkedinDünyaca ünlü markalara konfeksiyon üretimi yapan Kardem Tekstil, dijital baskı avantajlarına Mimaki’nin fiyat/performans odaklı TS55-1800 ...